• Forside
  • Nyheder
  • Bestyrelsen
  • Generalforsamlinger
  • Dimission
  • Jubilarfester
  • Klassefotos
  • Indmeldelse-ny adresse
  • More
    • More child

Aabenraa Statsskoles Elevsamfund

Yderligere oplysninger og medlemsskab kan opnås ved henvendelse til:


Frank Christiansen, 61 71 28 67

Mail: fcribe@hotmail.com


Anne-Dorte Schmidt, 23 23 19 51

Mail: annedorte51@hotmail.com


Jesper Mastrup, 61 15 09 99

Mail: mastrupuglekaer@gmail.com

Aabenraa Statsskoles Samfund

© 2011

REFERAT AF ELEVSAMFUNDETS ORDINÆRE

GENERALFOSAMLING


Den Ordinære Generalforsamling, afholdtes

Onsdag, den 19. januar 2022 kl. 16.30 på Folkehjem.


Fra Bestyrelsens side var fremmødt, Anne Dorte Schmidt, Birgitte Borchers, Elisabeth Hertzum, Frank Christiansen, Carlo Daus-Petersen og Jesper Mastrup.


Efter formandens velkomst og konstatering af at generalforsamlingen var lovligt indkaldt, fortsatte forsamlingen jf. dagsordenens punkter.


Under pkt. 1 valgtes Carlo til dirigent, han modtog til forsamlingens bifald, valget.

Straks valgt overlod han ordet til formanden der fremlagde årsberetningen.


Bestyrelsens beretning til den ordinære generalforsamling onsdag, den 19. januar 2022.


På grund af Corona pandemien har næsten al socialt liv været sat på stand by. Dette har naturligvis også gjort sig gældende for Elevsamfundets aktiviteter. Derfor var glæden desto større da vi igen, efter nogle forsøg, kunne åbne dørene og byde velkommen til 360 jubilarer fordelt over to udsatte jubilardage. I den mellemliggende periode har vi måttet tage afsked med vort æresmedlem, Lektor Laursen der i August 2021 afgik ved døden. Han var igennem mange år en fast taler ved jubilarsammenkomsterne. Jubilararrangementet blev forskudt nogle måneder for at vi kunne afholde jubilararrangementet med de ændrede regler omkring forsamlingsforbuddet som var annonceret ændret gældende fra september. Derudover har foreningen arbejdet med udgivelsen af årsskriftet.


Jubilararrangementet i september.

Der kunne bydes velkommen til 3 75 års jubilarer 3 70 års jubilarer, 16 65 års, 30 60 års, 97 50 års, 96 40 års, og 115 25 års. Det var rektor Lone Mailandt Poulsen, der bød hjerteligt velkommen, naturligvis var splitflaget hejst i dagens anledning.

Det bliver i alt 360 jubilarer – et flot antal!


Årsskriftet.

Skriftet kom igen ud til tiden – det var igen lykkedes at samle materiale om skolen og byen og et par interessante artikler. Vi takker Kurt Seifert og Carlo Daus-Petersen for artiklen om lektor Klinkby. Talerne der afholdtes i forbindelse med skolens 100-års jubilæum, af nuværende rektor Lone Mailandt-Poulsen, tidligere rektorer, Eva Nielsen og Ole Daneved, samt arkitekt Ole Weile og slutteligt, tidligere elevs Hans Henrik Knoops er her ligeledes gengivet.


Lektor Elisabeth Hertzum´s tale om jubilæumsbogen er også trykt i dette årsskrift. Der skal også til ovennævnte udtrykkes en stor tak.


Det er redaktionens holdning, at skriftet ud over vore egne referater om bl. a. jubilararrangementet, skal indeholde lidt om skolen – især dimissionen og rektors dimissionstale; men også artikler, som kan være interessante for vore medlemmer. Vi har hidtil kunnet overholde et princip om at artiklerne skal være skrevet af ”gamle” elever. Det håber vi at kunne fastholde.


Bestyrelsesmøde i oktober.

På bestyrelsesmødet gennemgik vi sædvanen tro årets jubilardag, hvor tilbagemeldingerne er mange og fulde af lovprisning dels til det nye setup med hele arrangementet afholdt på skolen og også en del ros til bestyrelsens arbejde.


Kommende års jubilararrangement afholdes 18 juni 2022, på skolen.

Vi vil arbejde på et musikalsk indslag til jubilardagen, enten i form af et kor eller en pianist.

I forbindelse med skolens 100-års jubilæum, havde elevsamfundet besluttet at støtte udgivelsen af en jubilæumsbog, som Statsskolen, et år forsinket kunne omdele til inviterede gæster d. 23 august. På grund af Corona situationen, blev markeringen af 100 året for skolens oprettelse, et år forsinket. Denne bog beskriver sammenfattende skolens 100 år.


Som sidste punkt på vores dagsorden, var punktet fremtidigt virke af bestyrelsen og dermed elevsamfundets fremtid. Det er som for så mange andre foreninger ikke let at hverve nye medlemmer til bestyrelsen i vores forening. På den korte bane forsøger vi med de bestående medlemmer af bestyrelsen at videreføre vore aktiviteter, men må også sande at kræfterne er ved at slippe op, i og med at arbejdet efterhånden fordeles på færre og færre aktive i bestyrelsen. Det generationsskifte som vi indledte, er slået fejl, idet to af det tre nye kræfter har måttet vælge os fra, på grund af stort arbejdspres i deres respektive stillinger, kombineret med en travl hverdag med familie og børn. Derfor skal vi finde nye emner til bestyrelsen, der kan yde en indsats i foreningen, gerne med opsætning af årsskrift, indsamling og redigering af tekster, ajourføre adressekartotek og ikke mindst praktisk hjælp ved afholdelse af jubilardagen.


Vi har i bestyrelsen ikke villet se længere frem end tre år, herefter skal der enten være kommet nye kræfter til, ellers vil vi indlede en afvikling af elevsamfundet.


TAK!

Til slut TAK til bestyrelsens ihærdige medlemmer for indsatsen i det forløbne år. Vi har det utroligt hyggeligt og muntert, når vi er sammen – og vort engagement bakkes heldigvis op af mange venlige kommentarer fra medlemmer og jubilarer.


Beretningen blev vedtaget uden kommentarer.


Under pkt. 3, aflæggelse af regnskab, fremlagde formanden regnskabet.

Det store overskud der i dette år er fremkommet, skyldes afholdelse af to jubilardage i året. Ellers ingen bemærkninger


Under pkt. 4 indkomne forslag, kunne meddeles, at der ikke var indkommet nogen.


Pkt. 5 Valg til Bestyrelsen. Da alle de opstillede ønskede genvalg, blev det besluttet at behandle Anne Lildholdts optagelse under eventuelt


Pkt. 6 valg af revisorer. Genvalg til begge revisorer. Povl Hviid forventer minimum at fortsætte til og med 2023, Svend Nielsen er med som livslang revisor.


Pkt. 7 eventuelt.

Her drøftedes det hvorledes vi kan få tilknyttet Anne Lildholdt til bestyrelsen. Da hun ikke kunne vælges, blev det besluttet at vi under næst komne møde i marts måned ville introducere hende til bestyrelsens arbejde. Ved kommende års generalforsamling vil hun så blive indvalgt i bestyrelsen da der et par ledige pladser.


Elisabeth kunne oplyse at vore billeder endnu ikke er blevet renoveret, men at de dog er hængt op. Overdragelsen bør snarest ske, så vi kan få sagen officielt afsluttet.


Bestyrelsen vil fremover arbejde for at vi får en digital version og at vi får såvel årsskrift som papir version og digital version. Mohrdieck tryk vil få til opgave at opsætte årsskriftet klar til tryk og fremsendelse som pdf fil til medlemmerne.